Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί ως Πανελλήνια Σχολική Ημέρα κατά της Βίας στο σχολείο. Η ημέρα αυτή αποτελεί μια αφορμή για εκπαιδευτικούς, μαθητές/τριες και γονείς των σχολείων όλης της χώρας να ανταλλάξουν σκέψεις, πληροφορίες και ιδέες και να ενεργοποιηθούν δράσεις ευαισθητοποίησης για την πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας και του εκφοβισμού που εκδηλώνεται μεταξύ και εναντίον των μαθητών/τριών, ώστε να περιοριστούν οι δίαυλοι εκδήλωσης της βίας στη ζωή των ανηλίκων και να αποτραπούν οι αρνητικές συνέπειες στις διαπροσωπικές τους σχέσεις. (Φ1/22483/ΓΔ4-26/2/'25)
Για την πρόληψη και αντιμετώπιση της σχολικής βίας και του εκφοβισμού σε παιδιά Νηπιαγωγείου προτείνω την παρακάτω δράση, σύμφωνα με το μοντέλο 5Ε:
Α' Φάση: Εξοικείωση
Στόχος: Να προσελκύσουμε την προσοχή των νηπίων και να ενδιαφερθούν για το θέμα.
Δραστηριότητα: "Ο Όλιβερ Μπάτον είναι φλούφλης"
Η νηπιαγωγός προβάλει μια απλή ιστορία που αναφέρεται σε καταστάσεις εκφοβισμού ή αποκλεισμού. Μετά την ιστορία, τα παιδιά καλούνται να μιλήσουν για το πώς νιώθουν οι χαρακτήρες και αν έχουν περάσει παρόμοιες εμπειρίες.
Δραστηριότητα: "Τα συναισθήματα μας"
Χρησιμοποιώντας εικόνες ή εικονίδια συναισθημάτων (χαρά, λύπη, θυμός, φόβος), τα παιδιά καλούνται να αναγνωρίσουν και να περιγράψουν πώς νιώθουν σε διάφορες καταστάσεις (π.χ. όταν κάποιος τους πειράζει ή όταν κάποιος τους βοηθάει).
Β' Φάση: Επισκόπηση
Στόχος: Να εξερευνήσουν τα συναισθήματα και τις συνέπειες της βίας και του εκφοβισμού.
Δραστηριότητα: "Παιχνίδι ρόλων"
Τα νήπια χωρίζονται σε ομάδες και παίζουν ρόλους σε διάφορα σενάρια (π.χ. ένα παιδί που αποκλείεται από την παρέα, ένα παιδί που βοηθά έναν φίλο). Μετά το παιχνίδι ρόλων, συζητούν πώς ένιωσαν και τι θα μπορούσαν να κάνουν διαφορετικά.
Δραστηριότητα: "Το δέντρο της φιλίας"
Τα παιδιά ζωγραφίζουν και κολλούν φύλλα σε ένα δέντρο, γράφοντας ή ζωγραφίζοντας πράγματα που κάνουν τους φίλους χαρούμενους. Με αυτόν τον τρόπο, καταλαβαίνουν τη σημασία της καλής συμπεριφοράς και της αλληλεγγύης.
Γ' Φάση: Επεξήγηση
Στόχος: Να κατανοήσουν τις έννοιες της βίας, του εκφοβισμού και της ενσυναίσθησης.
Δραστηριότητα: "Τι είναι η καλοσύνη;"
Η νηπιαγωγός εξηγεί με απλά λόγια τι σημαίνει βία και εκφοβισμός, χρησιμοποιώντας παραδείγματα από την καθημερινή ζωή. Επίσης, μιλάει για τη σημασία της καλοσύνης, της φιλίας και του να βοηθάμε τους άλλους.
Δραστηριότητα: "Το νήμα της φιλίας"
Τα παιδιά κάθονται σε κύκλο και περνούν ένα κουβάρι κλωστής από το ένα στο άλλο, λέγοντας κάτι καλό για τον φίλο τους. Με αυτόν τον τρόπο, καταλαβαίνουν ότι όλοι είμαστε συνδεδεμένοι και ότι οι πράξεις μας επηρεάζουν τους άλλους.
Δ' Φάση: Εμπλουτισμός
Στόχος: Να εμπεδώσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητες που απέκτησαν.
Δραστηριότητα: "Οι κανόνες της τάξης μας"
Τα παιδιά με την βοήθεια της νηπιαγωγού δημιουργούν μια λίστα με κανόνες για να είναι όλοι ευτυχισμένοι στην τάξη (π.χ. "Μιλάμε ωραία", "Βοηθάμε τους φίλους μας"). Η λίστα συνοδεύεται από εικόνες και αναρτάται στην τάξη.
Δραστηριότητα: "Η κούκλα της καλοσύνης"
Τα παιδιά φτιάχνουν μια κούκλα από χαρτί ή άλλα υλικά και της δίνουν ένα όνομα. Κάθε φορά που ένα παιδί κάνει μια καλή πράξη, η κούκλα "αποκτά" ένα νέο χαρακτηριστικό (π.χ. μία καρδιά στο φόρεμά της). Η κούκλα γίνεται σύμβολο της καλοσύνης στην τάξη.
Ε' Φάση: Εκτίμηση
Στόχος: Να αξιολογήσουν τις γνώσεις και τις συμπεριφορές τους.
Δραστηριότητα: "Το ημερολόγιο της καλοσύνης"
Τα παιδιά κρατούν ένα ημερολόγιο όπου σχεδιάζουν ή γράφουν (με τη βοήθεια της νηπιαγωγού) τις καλές πράξεις που έκαναν ή είδαν κατά τη διάρκεια της ημέρας. Στο τέλος της εβδομάδας, συζητούν για τις εμπειρίες τους.
Δραστηριότητα: "Το τραγούδι της φιλίας"
Τα παιδιά μαθαίνουν ένα απλό τραγούδι που μιλάει για φιλία και καλοσύνη. Το τραγούδι μπορεί να τραγουδηθεί σε σχολικές εκδηλώσεις ή να γίνει μέρος της καθημερινότητάς τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου