Παρακάτω θα βρείτε ένα σχέδιο μαθήματος βασισμένο στο διδακτικό μοντέλο 5Ε, σχετικό με την Φιλοζωία. Μπορεί να ενταχθεί στις δράσεις Ενεργού Πολίτη (ΣΒΑ 15: Ζωή στη στεριά) ή/και στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων: Φροντίζω το περιβάλλον.
Α’ ΦΑΣΗ-ΕΞΟΙΚΕΙΩΣΗ: (2 ώρες)
🎯 Στόχος: Τα παιδιά έρχονται σε επαφή με το θέμα και εκφράζουν τις πρώτες σκέψεις τους.
-Παρουσίαση ιστορίας: Ακρόαση του παραμυθιού «Ξουτ» των Τσάμπρα Φ. και Σκαλίδη Ζ.. Συζήτηση για το πώς αισθάνεται το ζώο της ιστορίας και τι χρειάζεται.
Πιθανές ερωτήσεις:
- Τι χρειάζεται ένα αδέσποτο ζωάκι για να ζήσει ευτυχισμένο;
- Πώς καταλαβαίνουμε ότι ένα ζώο είναι χαρούμενο ή φοβισμένο;
-Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη: Τα παιδιά ζωγραφίζουν ή γράφουν (με τη βοήθεια της νηπιαγωγού) λέξεις σχετικές με τις ανάγκες των ζώων (τροφή, νερό, σπίτι, κ.λ.π.).
-Ομαδική αφίσα: «Τι χρειάζονται τα ζωάκια για να είναι χαρούμενα;». Κάποια παιδιά μπορούν να εργαστούν στο λογισμικό Tux Paint στον Η/Υ ή/και τον διαδραστικό πίνακα και κάποια με τον παραδοσιακό τρόπο χρησιμοποιώντας χαρτί, μαρκαδόρους, κτλ..
Β ́ ΦΑΣΗ-ΕΠΙΣΚΟΠΗΣΗ: (2 ώρες)
🎯 Στόχος: Τα παιδιά παρατηρούν και ανακαλύπτουν τις σωστές συμπεριφορές απέναντι στα ζώα.
Προβολή εικόνων με παραδείγματα καλής και κακής συμπεριφοράς απέναντι σε αδέσποτα ζώα. Πλούσιο υλικό μπορεί να βρεθεί εδώ! Πρόκειται για υλικό των Παπαποστόλου Κ. και Δενεζάκη Λ.. Με δεξί κλικ πάνω σε κάθε εικόνα, είτε εκτυπώνουμε είτε ανοίγουμε σε νέα καρτέλα και προβάλουμε!
Παρατήρηση εικόνων και συζήτηση: Τα παιδιά βλέπουν εικόνες με ζώα (επιπλέον εξαιρετικά βοηθητικό υλικό στο αρχείο "Τα ζώα μας κι εμείς") σε διαφορετικές καταστάσεις (π.χ. ένα χαρούμενο κατοικίδιο στο σπίτι του και ένα αδέσποτο στο δρόμο).
Συζήτηση: «Πώς νιώθει το κάθε ζώο; Τι μπορούμε να κάνουμε για να βοηθήσουμε;»
Δραματοποίηση: Τα παιδιά υποδύονται ζώα (σκυλάκια, γατάκια, καναρίνια, κτλ.) και βιώνουν διαφορετικές καταστάσεις (χαρούμενα, κουρασμένα, φοβισμένα).
Γ ́ ΦΑΣΗ-ΕΠΕΞΗΓΗΣΗ: (2 ώρες)
🎯 Στόχος: Να κατανοήσουν τις πέντε βασικές αρχές ευζωίας των ζώων.
Ομαδικό παιχνίδι καρτών: Η νηπιαγωγός δείχνει εικόνες με στοιχεία ευζωίας (τροφή, στέγη, ασφάλεια, περίθαλψη, κοινωνικοποίηση) και τα παιδιά τα αντιστοιχίζουν σε χαρούμενα ζωάκια.
Κατασκευή βιβλιαρίου φροντίδας ζώων: Κάθε παιδί ζωγραφίζει ή κολλάει εικόνες με πράγματα που χρειάζεται ένα ζώο για να ζήσει ευτυχισμένο.
Πρόσκληση ενός ειδικού στην τάξη μας (π.χ. κτηνίατρο ή εκπρόσωπο φιλοζωικής οργάνωσης): Συζήτηση για το πώς φροντίζουμε ένα ζώο και σε ποιες ενέργειες πρέπει να προβούμε αν δούμε ένα αδέσποτο.
Δ ́ ΦΑΣΗ-ΕΜΠΛΟΥΤΙΣΜΟΣ: (2 ώρες)
🎯 Στόχος: Τα παιδιά εφαρμόζουν όσα έμαθαν μέσω δημιουργικών και βιωματικών δράσεων.
Κατασκευή μακέτας: «Το τέλειο σπίτι για ένα ζωάκι»
Χρήση ανακυκλώσιμων υλικών για τη δημιουργία ενός σπιτιού-καταφυγίου για ζώα.
Προσφορά φαγητού στα ζώα: Τα παιδιά φέρνουν ξηρά τροφή από το σπίτι και γεμίζουν ένα δοχείο που θα τοποθετηθεί στην αυλή του σχολείου ή σε χώρο της γειτονιάς (σε συνεννόηση με τις αρχές).
Σύνθεση ενός τραγουδιού φιλοζωίας: Δημιουργούν και τραγουδούν ένα τραγούδι για τη φροντίδα των ζώων.
Ε ́ ΦΑΣΗ-ΕΚΤΙΜΗΣΗ: (2 ώρες)
🎯 Στόχος: Τα παιδιά αναστοχάζονται τι έμαθαν και πώς μπορούν να εφαρμόσουν τις νέες γνώσεις τους.
Συζήτηση: «Τι μάθαμε;». Τα παιδιά μοιράζονται τις εμπειρίες τους και ζωγραφίζουν κάτι που τους άρεσε από το πρόγραμμα.
Δημιουργία αφίσας με κανόνες φιλοζωίας: «Πώς φροντίζουμε τα ζωάκια μας;» Οι αφίσες αναρτώνται στο σχολείο.
Απονομή «Διπλώματος Φιλοζωίας» σε κάθε παιδί για τη συμμετοχή του.
(Προσοχή ο όρος που πρέπει να χρησιμοποιείται είναι η ΦΙΛΟΖΩΙΑ κι όχι τοποθετώντας αντίστροφα τις δύο λέξεις...)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου