Αρκετές παγκόσμιες ημέρες με ενδιαφέρον για το Νηπιαγωγείο συγκεντρώνονται στον μήνα Φεβρουάριο, υλικό για κάποιες από αυτές θα βρείτε στους ενεργούς συνδέσμους παρακάτω και από τα εικονίδια πάνω στο ημερολόγιο που ακολουθεί. Ας τις δούμε παρακάτω:
Στη συνέχεια, θα βρείτε το ημερολόγιο για τον μήνα Φεβρουάριο. Κάθε εικονίδιο αντιστοιχεί σε σύνδεσμο προς χρήσιμο υλικό... Από εδώ μπορείτε να έχετε πρόσβαση σε εκτυπώσιμο αρχείο pdf (ιδανικά εκτυπώνουμε σε Α3 για χρήση στις ρουτίνες του Νηπιαγωγείου)
Η Πανελλήνια Ημέρα Φιλάθλου ορίστηκε η 1η Φεβρουαρίου, μετά από την δολοφονία του Άλκη Καμπανού, 19χρονου φιλάθλου του Άρη Θεσσαλονίκης, το 2022 από φανατισμένους οπαδούς αντίπαλης ομάδας. Για να σταματήσει η χώρα μας να θρηνεί κι άλλα αθώα θύματα, μέσα κι έξω από αθλητικές εγκαταστάσεις, οφείλουμε κι οι νηπιαγωγοί να βάλουμε ένα λιθαράκι στην πρόληψη κατά της οπαδικής βίας.
Ακολουθεί ένα σχέδιο δράσης με σκοπό την αλλαγή της οπαδικής κουλτούρας και την προώθηση του γενικότερου φίλαθλου πνεύματος. Οι δραστηριότητες αποσκοπούν στην ενίσχυση του φίλαθλου πνεύματος με την ενεργό συμμετοχή όλων των νηπίων, έτσι ώστε να ευαισθητοποιηθούν και να εκφράσουν το δικό τους μήνυμα φίλαθλου πνεύματος, «Ευ Αγωνίζεσθαι», ως συμμετέχοντες σε αθλητικά δρώμενα και ως φίλαθλοι, σύμφωνα με την εγκύκλιο του Υπουργείου Παιδείας, οι οποίες μπορούν να πραγματοποιηθούν εντός του μήνα Φεβρουαρίου. Επιπλέον, συμπεριλαμβάνεται στις Δράσεις Ενεργού Πολίτη, εξυπηρετώντας 4 από τους 17 ΣΒΑ, τον τέταρτο για ποιοτική εκπαίδευση, τον δέκατο για λιγότερες ανισότητες, τον δέκατο έκτο για ειρήνη, δικαιοσύνη και ισχυρούς Θεσμούς και τον δέκατο έβδομο για συνεργασία για τους στόχους. Τέλος, μπορεί να αποτελέσει ένα εργαστήριο δεξιοτήτων, είτε στον θεματικό κύκλο: Ενδιαφέρομαι & Ενεργώ, είτε στον θεματικό κύκλο: Ζω καλύτερα.
Αυτό το σχέδιο μαθήματος βασίζεται στις αρχές του διδακτικού μοντέλου 5Ε και ανταποκρίνεται στις ανάγκες της προσχολικής εκπαίδευσης, προωθώντας βιωματικές και συνεργατικές δραστηριότητες:
Α' Φάση: Εξοικείωση
-Στόχος: Να προκληθεί το ενδιαφέρον των νηπίων για το θέμα του φίλαθλου πνεύματος.
Συζήτηση με εικόνες: Παρουσίαση εικόνων από αθλητές που αλληλοσυγχαίρονται ή βοηθούν αντιπάλους.
Προβολή σύντομων βίντεο: Παρακολούθηση αγώνων όπου κυριαρχεί το «ευ αγωνίζεσθαι» (fair play).
Καταιγισμός ιδεών: Τι σημαίνει για τα παιδιά να είναι φίλαθλοι και να παίζουν δίκαια;
Β' Φάση: Επισκόπηση
-Στόχος: Τα νήπια να διερευνήσουν και να ανακαλύψουν στοιχεία σχετικά με το «Ευ Αγωνίζεσθαι».
-Στόχος: Τα παιδιά να κατανοήσουν την έννοια του Ευ Αγωνίζεσθαι μέσα από απλά αθλήματα, να παρατηρήσουν τα συναισθήματά τους όταν παίζουν δίκαια και όταν δεν τηρούνται οι κανόνες, και να τα εκφράσουν με δημιουργικό τρόπο.
Παιχνίδια ρόλων: Τα παιδιά συμμετέχουν σε απλά αθλήματα και καταγράφουν πώς νιώθουν όταν παίζουν δίκαια ή όταν δεν τηρούνται οι κανόνες. Π.χ. παίζουμε πρώτα το παιχνίδι χωρίς κανόνες και στη συνέχεια με κανόνες.
Παράδειγμα Δραστηριότητας: "Παίζουμε Δίκαια - Νιώθουμε Όμορφα!"
-Υλικά που θα χρησιμοποιήσουμε: μπάλες (για παιχνίδια όπως ποδόσφαιρο, μπάσκετ ή σκυταλοδρομία), χαρτί και μαρκαδόρους, φατσούλες συναισθημάτων.
Η νηπιαγωγός ρωτά τα παιδιά: "Τι σημαίνει να παίζουμε δίκαια;" Παρουσιάζει παραδείγματα δίκαιου και άδικου παιχνιδιού (π.χ., κάποιος να μη δίνει τη σειρά του). Δείχνει τις φατσούλες συναισθημάτων και ρωτά: "Πώς νιώθουμε όταν όλοι ακολουθούμε τους κανόνες; Και πώς όταν κάποιος δεν παίζει δίκαια;"
-Παιχνίδι σε δύο γύρους:
Γύρος 1ος: Τα παιδιά παίζουν ένα απλό παιχνίδι (π.χ. σκυταλοδρομία) με κανόνες που τηρούνται σωστά.
Γύρος 2: Εσκεμμένα η νηπιαγωγός αφήνει κάποια παιδιά να μη τηρούν τους κανόνες (π.χ. να μην περιμένουν τη σειρά τους).
Μετά το κάθε παιχνίδι, τα παιδιά επιλέγουν μια φατσούλα που δείχνει πώς ένιωσαν. Στη συνέχεια, ζωγραφίζουν ή εκφράζουν τι τους έκανε να νιώσουν έτσι. Η νηπιαγωγός, σε ρόλο γραφέα, γράφει τις απαντήσεις τους σε ένα χαρτόνι, δημιουργώντας τον "Χάρτη των Συναισθημάτων". Συζητούν όλοι μαζί: "Πότε νιώσαμε πιο όμορφα; Πώς μπορούμε να παίζουμε πάντα δίκαια;" Καταλήγουν σε μια συμφωνία της τάξης, όπως: "Όλοι παίζουμε δίκαια και ακολουθούμε τους κανόνες για να περνάμε καλά!"
Διερευνητική παρατήρηση: Συμμετέχουν σε παιχνίδια ως παρατηρητές και σημειώνουν καλές και κακές αθλητικές συμπεριφορές.
Γ' Φάση: Επεξήγηση
-Στόχος: Τα νήπια να οργανώσουν και να εκφράσουν τις γνώσεις τους για το φίλαθλο πνεύμα.
Δημιουργία αφίσας: Τα παιδιά συνεργάζονται για να φτιάξουν αφίσες με μηνύματα υπέρ του φίλαθλου πνεύματος.
Συζήτηση και αφήγηση: Ανάγνωση ιστορίας για ήρωες που τηρούν το «ευ αγωνίζεσθαι» και ανάλυση των συμπεριφορών τους.
Δ' Φάση: Εμπλουτισμός
-Στόχος: Τα νήπια να εφαρμόσουν τις νέες τους γνώσεις σε πραγματικές ή συμβολικές καταστάσεις.
Ομαδικές δράσεις: Επισκέψεις αθλητών, προπονητών ή γυμναστών στο νηπιαγωγείο, συνεργασία με μεγαλύτερα παιδιά για μικρούς αγώνες με έμφαση στο σεβασμό και τη συνεργασία.
Σύνθεση συνθημάτων: Δημιουργία συνθημάτων και τραγουδιών που προάγουν το φίλαθλο πνεύμα.
Ε' Φάση: Εκτίμηση
-Στόχος: Να αξιολογηθεί κατά πόσο τα νήπια κατανόησαν και υιοθέτησαν τις αξίες του φίλαθλου πνεύματος.
Αυτοαξιολόγηση: Τα παιδιά μοιράζονται τις σκέψεις τους για το τι έμαθαν.
Διαδραστικό κουίζ: Μέσω εικόνων και ερωτήσεων, τα παιδιά αξιολογούν αν μια συμπεριφορά είναι φίλαθλη ή όχι.
Παρακάτω θα βρείτε μια πρόταση διδασκαλίας που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως έναυσμα για μία δράση Ενεργού Πολίτη, συνδεδεμένη με τον 14ο Στόχο Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΣΒΑ)-Ζωή στο νερό. Αφού διαβάσετε την ιστορία: "Ο σολωμός της κόκκινης πηγής" που θα βρείτε εδώ, στη συνέχεια μπορείτε να δοκιμάσετε τις γνώσεις σας με το παρακάτω κουίζ! Καλή επιτυχία!
Περιβαλλοντικό Κουίζ
Ένα απλό και σύντομο κουίζ για τους 3 Ιεράρχες μπορείτε να βρείτε στην παρακάτω παρουσίαση. Αν απαντήσετε σωστά στην κάθε ερώτηση, με το γαλάζιο βέλος στα δεξιά μεταβαίνετε στην επόμενη ερώτηση. Αν έχετε απαντήσει λάθος, με το γυριστό βελάκι θα μεταβείτε στην ίδια ερώτηση για να προσπαθήσετε ξανά. Πατώντας τις τρεις κουκκίδες που υπάρχουν στο αριστερό κάτω άκρο της παρουσίασης, επιλέξτε "Ενεργοποίηση πλήρους προβολής" για να προβάλετε την παρουσίαση στην ολομέλεια. Κάθε μαθητής/τρια μπορεί να σημειώνει πόσες απαντήσεις έχει δώσει σωστά και να μετρήσει το σκορ του!
Καλή & δημιουργική χρονιά σε όλες/όλους μας με φρονιμότερα νήπια!
Παρακάτω μπορείτε να βρείτε το ημερολόγιο για τον μήνα Ιανουάριο. Κάθε εικονίδιο αντιστοιχεί σε σύνδεσμο προς ένα χειμωνιάτικο παραμύθι, συνοδευόμενο από διαδραστικές δραστηριότητες... Από εδώ μπορείτε να έχετε πρόσβαση σε εκτυπώσιμο αρχείο pdf (ιδανικά εκτυπώνουμε σε Α3 για χρήση στις ρουτίνες του Νηπιαγωγείου)