Σελίδες

Ρομποτική

Πριν την ενασχόληση των νηπίων με την χρήση των ρομπότ, κρίνεται απαραίτητο να ξεκινήσουμε με βιωματικό παιχνίδι, παιχνίδι σε πίστα που ταιριάζει με αυτή του ρομπότ που θα χρησιμοποιήσουμε. Μια πρακτική ιδέα για όσες/όσους δεν έχουν τετραγωνισμένο δάπεδο στο χώρο τους, είναι να δημιουργήσουμε πίστα με χαρτί του μέτρου: Σχηματίζουμε τετράγωνα με πλευρά 25εκ., έτσι ώστε να χωράνε τα πόδια των παιδιών σε κάθε τετράγωνο κι έτσι δημιουργείται μια τετράγωνη πίστα με 4*4 τετράγωνα. Εναλλακτικά, μπορούμε να κατασκευάσουμε την πίστα στην μοκέτα ή το δάπεδο με την αγαπημένη μας χαρτοταινιά!

Η παραπάνω πίστα μπορεί να χρησιμοποιηθεί εισαγωγικά στον προγραμματισμό και την ρομποτική με ποικιλία δραστηριοτήτων. Μπορεί να προσαρμοστεί σε κάθε θεματική που επεξεργαζόμαστε στην τάξη μας. Η παραπάνω πρόταση είναι μια δραστηριότητα για την εμπέδωση της πεντάδας και της ακολουθίας των αριθμών από το 1 ως το 5.

Προχωρώντας ένα βήμα παρακάτω, δημιουργούμε βελάκια από χαρτόνι που θα μας βοηθήσουν να πλοηγηθούμε στην πίστα. Ρωτάμε τα νήπια με ποιον τρόπο μπορούμε να φτάσουμε σε κάποιον αριθμό και αυτά δείχνουν τη σωστή διαδρομή τοποθετώντας τα βελάκια στο πλέγμα. 

Σημαντικό tip: Δεν επιτρέπονται διαγώνιες κινήσεις!

Ιδέα εισαγωγικής δραστηριότητας: Τα παιδιά χωρίζονται σε ζευγάρια. Το ένα παιδί υποδύεται το ρομπότ, ενώ το δεύτερο πρέπει να το προγραμματίσει. Στο φύλλο εργασίας, το δεύτερο παιδί πρέπει να συμπληρώσει στα κουτάκια τα σωστά βελάκια για να κατευθύνει το ρομπότ του στο στόχο! Τα βελάκια αντιστοιχούν στις εντολές προγραμματισμού που έχει το ρομπότ στη ράχη του (ή στις συνοδευτικές καρτέλες). Όταν συμπληρωθεί το φύλλο εργασίας, το παιδί-ρομπότ διαβάζει την διαδρομή και ακολουθεί την πορεία στην πίστα που έχουμε φτιάξει.

Το παραπάνω φύλλο εργασίας δημιουργήθηκε για να βοηθήσει τα νήπια να εισαχθούν σε απλές έννοιες προγραμματισμού και ρομποτικής. Για να χρησιμοποιηθεί, χρειάζεται να προστεθούν εικόνες σύμφωνα με την στοχοθεσία της δραστηριότητάς μας. Όσες/όσοι δυσκολεύονται στην ηλεκτρονική επεξεργασία εγγράφου, μπορούν απλά να το εκτυπώσουν και στη συνέχεια να κολλήσουν τις κατάλληλες εικόνες, έτσι να ολοκληρώσουν την διαμόρφωσή του φύλλου εργασίας ανάλογα με τις ανάγκες της κάθε θεματικής ενότητας. 

Πρόταση εισαγωγικής βιωματικής δραστηριότητας: Με αφορμή την Τσικνοπέμπτη, ντυνόμαστε ρομπότ με χειριστήριο αντίστοιχο του ρομπότ της τάξης μας...


... χορεύουμε στους ρυθμούς του τραγουδιού: "Ο χορός των ρομπότ"...

Tip: Η παραπάνω πρόταση μπορεί να αποτελέσει το πρώτο Εργαστήριο Δεξιοτήτων για τον θεματικό κύκλο: "Δημιουργώ & Καινοτομώ -Δημιουργική Σκέψη & Πρωτοβουλία"

Για να προχωρήσουμε με το ρομπότ, χρειαζόμαστε μια τετραγωνισμένη πίστα με πλευρά τετραγώνου 15εκ., όσο είναι το βήμα του ρομπότ μας (Beebot). Προσοχή, άλλα ρομπότ έχουν μικρότερο βήμα και η πίστα πρέπει να διαμορφωθεί κατάλληλα!!! Μπορούμε να δημιουργήσουμε μια πίστα πάνω σε διαφανές νάιλον και κάθε φορά να τοποθετούμε κάτω απ' αυτήν τις κατάλληλες για την θεματική και τους στόχους μας εικόνες. Μην ξεχνάτε, πρώτα βιωματικά στην πίστα για τα νήπια, στη συνέχεια μεταφορά στο φύλλο εργασίας (που διαμορφώνεται κάθε φορά σύμφωνα με τις ανάγκες) και τέλος πατάμε τα κουμπάκια στο ρομπότ για να αρχίσει η δράση!

Παράδειγμα δραστηριότητας ρομποτικής για τον κύκλο του νερού: Χωριζόμαστε σε ομάδες, κάθε μία αναλαμβάνει να ζωγραφίσει ένα από τα στάδια του κύκλου του νερού (ήλιος & νερό, εξάτμιση, σύννεφα, καταιγίδα), εμπνευσμένοι από αντίστοιχους πίνακες ζωγραφικής...

P20315 1217301 COLLAGE

Οι δημιουργίες των ομάδων τοποθετούνται κάτω από την διάφανη πίστα. Στην συνέχεια τοποθετούμε στην πίστα τα βελάκια που δείχνουν τη σωστή διαδρομή, περνάμε διαδοχικά πάνω από τις σωστές εικόνες για να φτιαχτεί ο κύκλος του νερού...

received 13796684657956331 COLLAGE

Συμπληρώνουμε στο φύλλο εργασίας για τον κύκλο του νερού την σωστή διαδρομή... Τέλος, προγραμματίζουμε το ρομπότ μας, που έχει μεταμφιεστεί σε  σταγονούλα (κοστούμι beebot από Primary Treasure Chest), να κάνει τον κύκλο της πάνω στην πίστα!

P20330 1702471 COLLAGE

Για τις εκπαιδευτικές δομές που δεν διαθέτουν ρομπότ, υπάρχει η δυνατότητα ενασχόλησης με την εισαγωγή στον προγραμματισμό με διάφορους προσομοιωτές. Παραθέτω κάποιους εδώ:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου